Allmänna villkor

Senast uppdaterat 23 Sep 2024.

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR HUSHÅLLSNÄRA TJÄNSTER TILL KONSUMENT, FÖRENINGAR OCH FÖRETAG

Hedestad Services AB, org. nr. 559433-6405 ("Hedestad") tillhandahåller alla typer av hemservice så som städning, trädgårdsarbete, tillsyn, flyttjänster, uthyrningsförmedling, och enklare hantverkstjänster såsom målning, tapetsering och montering, samt därmed förenlig verksamhet, till såväl juridiska som fysiska personer. ("Tjänsterna").

Dessa allmänna villkor gäller mellan Hedestad och en fysisk eller juridisk person ("Kunden") som beställer en eller flera av Tjänsterna från Hedestad. Sådan beställning kan ske genom undertecknandet av ett uppdragsavtal, eller genom beställning av Tjänsterna via Hedestads hemsida, eller per telefon. Beställningen/uppdragsavtalet, tillsammans med dessa allmänna villkor och eventuella andra bilagor, utgör det avtal mellan Hedestad och Kunden som reglerar villkoren för Hedestads tillhandahållande av Tjänsterna till Kunden ("Avtalet"). För det fall det skulle förekomma motstridigheter mellan dessa allmänna villkor och beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) ska beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) äga företräde framför dessa allmänna villkor.

1. HEDESTADS TJÄNSTER

1.1 Kunden beställer Tjänsterna vid enstaka tillfällen enligt gällande prislista, eller som ett abonnemang med fast månadsavgift, enligt vad som framgår av Avtalet.

2. HEDESTADS ÅTAGANDEN

2.1 Hedestad ska utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Tjänsterna ska utföras med omsorg och på ett i övrigt fackmannamässigt sätt. Hedestads personal ska inneha erforderlig utbildning för att utföra Tjänsterna och Hedestad innehar de tillstånd som krävs för att utföra Tjänsterna på basis av kund inlämnad information.

2.2 Om det särskilt avtalats att viss angiven personal ska utföra Tjänsterna kommer Hedestad göra sitt bästa för att åstadkomma detta. Vid sjukdom eller annan frånvaro har Hedestad emellertid rätt att ersätta sådan angiven personal med annan personal.

2.3 Hedestad har rätt att anlita underleverantörer för utförande av Tjänsterna. Hedestad ansvarar dock fullt ut för sina underleverantörer såsom för sig själv.

3. KUNDENS ÅTAGANDEN

3.1 Kunden ska tillse att Hedestad får tillträde till de utrymmen, samt tillgång den utrustning och det material som krävs för att Hedestad ska kunna utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Det kan exempelvis röra sig om att Kunden ska tillhandahålla städutrustning (såsom ändamålsenlig dammsugare med munstycken), nycklar och portkod, samt information om hur Hedestad får tillgång till den yta där Tjänsterna ska utföras. Om Hedestad enligt Avtalet ska tillhandahålla utrustning eller material har Hedestad rätt att debitera detta särskilt.

3.2 Kunden ska löpande informera och samråda med Hedestads personal om förhållanden som Hedestad kan antas behöva få kännedom om för att kunna utföra Tjänsterna. Kunden ska särskilt informera om förekomsten av värdefulla och/eller ömtåliga föremål och material samt hur sådana föremål och material ska hanteras samt om befintliga ledningar och materialval i Kundens bostad eller lokaler som kan ha betydelse för Hedestads utförande av Tjänsterna.

3.3 Kunden är ansvarig för att informationen enligt punkten 3.2 hålls uppdaterad under hela avtalsperioden.

3.4 Kunden är skyldig att i samband med Avtalets upphörande hämta upp och kvittera ut nycklar som lämnats till Hedestad på Hedestads kontor. Om Kunden inte hämtat ut sina nycklar inom en (1) månad från det att Hedestad meddelat Kunden om att upphämtning ska ske, kommer Hedestad att se till att nycklarna förstörs. Hedestad kan på Kundens skriftliga begäran, skicka tillbaka nycklar till Kunden med rekommenderat brev eller på annat sätt. Sådant återlämnande sker dock helt på Kundens risk och Hedestad bär inget ansvar i samband med detta.

3.5 Kunden ska tillse att Hedestads personal vid utförande av Tjänsterna erbjuds en god och säker arbetsmiljö i enlighet med gällande lagar och förordningar.

4. HEDESTADS RÄTT ATT NEKA TJÄNSTER

4.1 Hedestad har rätt att ensidigt vägra att utföra Tjänsterna om särskilda skäl föreligger. Med särskilda skäl avses exempelvis att Kunden eller medlemmar i Kundens hushåll inte uppträder på ett respektfullt sätt mot Hedestads personal, att utrustning eller material som Kunden tillhandahåller inte är lämpliga för ändamålet, att Kunden inte kan garantera en god och säker arbetsmiljö för Hedestads personal eller att det föreligger omständigheter som är av sådan art att Hedestad bedömer att det saknas rimliga förutsättningar att utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.

5. OM- & AVBOKNING AV TJÄNSTER

5.1 Kunden har rätt att om- eller avboka utförandet av en Tjänst kostnadsfritt förutsatt att sådan om- eller avbokning sker minst fem (5) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts. Avser avbokningen en Tjänst som omfattas av ett abonnemang, sparas det outnyttjade Tjänstetillfället för senare nyttjande, enligt punkten 6 nedan.

5.2 Sker ombokning senare än fem (5) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts debiteras Kunden 25 procent av kostnaden för det aktuella Tjänstetillfället.

5.3 Sker avbokning senare än fem (5) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts debiteras Kunden 50 procent av kostnaden för det aktuella Tjänstetillfället. Tjänstetillfället anses då förbrukat.

5.4 Kostnaden vid om- och avbokning enligt punkt 5.1 berättigar inte till RUT-avdrag.

6. SÄRSKILDA VILLKOR FÖR ABONNEMANG

6.1 Om Kunden väljer att avboka utförandet av en Tjänst som omfattas av ett abonnemang sparas det antal timmar som motsvarar det outnyttjade Tjänstetillfället i en timbank som Kunden kan välja att använda det vid ett senare tillfälle.

6.2 Om inte annat särskilt överenskommits, kan Kunden maximalt spara tre (3) Tjänstetillfällen, enligt Kundens abonnemang. Överskjutande tid kommer att debiteras Kunden.

6.3 Hedestad förbehåller sig rätten att skriva ned sådana Tjänstetillfällen som inte utnyttjats inom sex (6) månader från det att Tjänstetillfället avbokades.

6.4 Kunden har möjlighet att begära ett utdrag av sitt timbanksaldo och Hedestad är skyldig att redovisa sådant utdrag inom fem (5) arbetsdagar från det att begäran inkommit.

7. ÅNGERRÄTT

7.1 Om Avtalet tecknats med Kunden på distans har Kunden ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Ångerrätten innebär att Kunden har rätt att frånträda Avtalet inom fjorton (14) dagar från Avtalets ingående.

7.2 Om Kunden utövar ångerrätten har Hedestad rätt till en proportionell andel av det avtalade priset för de Tjänster som utförts tiden innan Kunden gav meddelande om utövande av ångerrätten.

7.3 Om Kunden önskar utöva sin ångerrätt ska Hedestad underrättas om detta via e-post till kundtjanst@hedestad.se.

8. PRISER & AVGIFTER

8.1 Priser och eventuella avgifter för Tjänsterna framgår av Avtalet eller, om inget särskilt pris avtalats, av Hedestads från tid till annan gällande prislista. Om annat inte särskilt anges är samtliga priser angivna inklusive mervärdesskatt och utan eventuellt RUT- eller ROT-avdrag.

8.2 Hedestad har rätt att debitera Kunden en serviceavgift som motsvarar Hedestads kostnader för städmedel, material och utrustning samt RUT- och ROT-administration.

8.3 Hedestad har rätt att göra justeringar av avtalade priser baserat på utvecklingen av konsumentprisindex (KPI), lönejusteringar för anställda, andra förändringar i Hedestads kostnadsbas, lag, myndighetsbeslut, skatter, tullar eller andra offentliga pålagor samt liknande situationer som påverkar priset för Tjänsterna. Prisjusteringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar en prisjustering har Kunden rätt att inom två (2) veckor från mottagandet av Hedestads meddelande om prisjustering säga upp Avtalet till omedelbart upphörande.

8.4 Om Kunden under avtalsperioden utökar Tjänsternas omfattning eller om Hedestad vid utförande av Tjänsterna tvingas vidta oförutsedda åtgärder för att kunna fullgöra sina åtaganden har Hedestad rätt att debitera Kunden för utfört merarbete.

8.5 Hedestad har även rätt att fakturera Kunden en reseavgift om Kundens bostad/lokal inte går att nå med kommunala färdmedel och/eller om avståndet mellan Kundens bostad/lokal och Hedestads närmaste kontor är mer än trettio (30) km.

9. RUT & ROT

9.1 Kunden kan utnyttja RUT- eller ROT-avdrag avseende Tjänsterna, om och i den mån RUT eller ROT-avdrag är tillämpligt. Hedestad följer i denna del de lagar och regler för RUT- och ROT-avdrag som är tillämpliga från tid till annan.

9.2 Kunden ska informera Hedestad om Kunden avser att utnyttja RUT-avdrag.

9.3 Om Skatteverket av någon anledning inte beviljar utbetalning av begärt belopp, har Hedestad rätt att debitera Kunden motsvarande belopp. För mer information om RUT-avdrag, se www.skatteverket.se.

10. BETALNING & FRYSNING AV ABONNEMANG

10.1 Utförda Tjänster faktureras månadsvis i efterskott och betalning ska ske på i fakturan angivet förfallodatum, eller enligt annan överenskommelse med Kunden.

10.2 Vid utebliven betalning har Hedestad rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) samt eventuell påminnelseavgift enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader.

10.3 Vid Kundens dröjsmål med betalning har Hedestad rätt att omedelbart avbryta utförandet av Tjänsterna och leverans av produkter (om tillämpligt), eller frysa Tjänsterna. Frysning av Tjänsterna innebär att inbokade Tjänstetillfällen tas bort och att nya Tjänstetillfällen inte kan bokas in av Kunden förrän Kunden till fullo betalat förfallna belopp till Hedestad.

10.4 Eventuella invändningar från Kunden mot fakturan ska göras senast samma dag som fakturans förfallodag.

11. FÖRSÄKRING

11.1 Hedestad ska under avtalsperioden inneha en ansvarsförsäkring som är lämplig i förhållande till Tjänsterna som omfattas av Avtalet. Hedestads försäkring omfattar inte skador orsakade av Kunden.

11.2 Kunden bör under avtalsperioden inneha en försäkring som omfattar de utrymmen där Tjänsterna ska utföras. Kunden ansvarar för att kontrollera att eventuellt försäkring är gällande.

12. UTEBLIVEN ELLER FELAKTIGT UTFÖRD TJÄNST

12.1 Om Hedestad inte utför en Tjänst och det inte beror på omständigheter hänförliga till Kunden, ska Kunden inte debiteras för den aktuella Tjänsten.

12.2 Vid fel eller brist i Hedestads utförande av en Tjänst ska Hedestad ges möjlighet att avhjälpa felet/bristen. Om felet/bristen inte kan avhjälpas, eller om felet/bristen kvarstår efter Hedestads försök till avhjälpande, har Kunden rätt till prisavdrag. Kunden har dock inte rätt till prisavdrag om Kunden inte givit Hedestad tillfälle att försöka avhjälpa felet.

12.3 Ersättning för skador på egendom som uppstår vid Hedestads utförande av en Tjänst utgår endast om Kunden kan visa att Hedestad orsakat den påstådda skadan.

12.4 Kunden ska reklamera fel eller brist avseende en utförd Tjänst till Hedestad inom skälig tid från det att Kunden märkt, eller borde ha märkt, felet/bristen.

12.5 Om Kunden önskar reklamera en Tjänst ska Hedestad underrättas om detta via e-post till: kundtjanst@hedestad.se. Kunden ska använda av Hedestad anvisat formulär eller följa andra av Hedestad givna instruktioner för reklamation och inkomma med sådant underlag (exempelvis bilder och information) som efterfrågas i formuläret.

13. ANSVARSBEGRÄNSNING

13.1 Hedestad ansvarar endast för direkta skador som åsamkas Kunden som en direkt följd av fel eller brist i Hedestads utförande av Tjänsterna. Hedestad ansvarar därmed aldrig för indirekta skador såsom exempelvis utebliven vinst, lönebortfall, semesterersättning, eller annan indirekt skada eller följdskada.

13.2 Hedestads totala ansvar för skador som uppstår under Avtalet ska för varje kalenderår vara begränsat till ett maximalt belopp motsvarande ett (1) prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110).

13.3 Ansvarsbegränsningen i punkterna 13.1 och 13.2 gäller inte för skador som uppstår i form av personskador eller om grov vårdslöshet eller uppsåt föreligger på Hedestads sida eller annars följer av tvingande lag.

13.4 Hedestad ersätter inte skador som uppkommit på grund av (i) att Kunden uppgivit felaktig, eller underlåtit att uppge, information om särskilt värdefulla eller ömtåliga föremål enligt punkten 4.2 ovan, eller (ii) att lösa och fasta inventarier hos Kunden inte är korrekt monterade. Hedestad ersätter inte heller förslitningsskador på fast och lös egendom såsom inventarier, golv och fönster som uppkommer vid normalt och ansvarsfullt utförande av Tjänsterna.

13.5 Om Kunden på grund av oaktsamhet eller försummelse varit medvållande till den skada som uppstått, ska Hedestads ansvar jämkas i förhållande till omfattningen av Kundens medvållande.

14. AVTALSTID & UPPSÄGNING

14.1 Om inte annat framgår av Avtalet gäller det tillsvidare från och med det undertecknandet och kan sägas upp av endera parten med iakttagande av en (1) månads uppsägningstid.

14.2 För Tjänster som omfattas av ett abonnemang gäller att om uppsägning sker före den 15:e i en månad, upphör Avtalet att gälla den sista dagen i innevarande månad. Om uppsägning sker den 15:e eller senare upphör Avtalet att gälla den sista dagen efterföljande månad.

14.3 Kunden måste betala för samtliga Tjänster som har utnyttjats och Kunden har efter Avtalets upphörande ingen rätt att använda de Tjänstetillfällen som finns sparade enligt punkten 6.1 ovan.

14.4 Om någon av parterna väsentligen bryter mot bestämmelserna i Avtalet och inte vidtar rättelse inom tio (10) dagar efter mottagandet av en skriftlig begäran, har den andra parten rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan.

15. PERSONUPPGIFTER

15.1 Hedestad behandlar personuppgifter hänförliga till Kunden och i vissa fall Kundens närstående i samband med Tjänsternas utförande. För mer information om Hedestads behandling av personuppgifter, se Hedestads Integritetspolicy.

16. ÖVRIGT

16.1 Kunden har inte rätt överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan. Hedestad har dock rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan, under förutsättning att Kunden skriftligen meddelas om detta.

16.2 Dessa allmänna villkor kan från tid till annan komma att ändras av Hedestad. Justeringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar de justerade villkoren ska Kunden ha rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande.

17. TVIST & LAGVAL

17.1 Om tvist uppstår och parterna inte kan lösa denna på egen hand har Kunden rätt att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden med adress Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, i den mån nämnden är behörig att pröva frågan.

17.2 Svensk rätt ska tillämpas på Avtalet.

17.3 Tvist med anledning av Avtalet ska avgöras av Uddevalla tingsrätt. Kunden har dock rätt att väcka talan vid rätten i den ort där Kunden har sin hemvist i enlighet med 10 kap. 8a § rättegångsbalken.